14. června 2021

Tisková zpráva;

Prestižní Evropská asociace molekulární biologie (EMBO) dnes oficiálně oznámila jména 64 nově zvolených členů. Je mezi nimi rostlinný genetik, profesor Jiří Fajkus z CEITEC Masarykovy univerzity (MU). Jiří Fajkus je letos jediným zvoleným členem EMBO působícím v České republice. Noví členové se připojí k prestižní komunitě EMBO sdružující předních 1 800 světových vědců a vědkyň z oblasti věd o živé přírodě.

CEITEC Masarykova univerzita má v rámci své vědecké komunity již pět členů EMBO. Rostlinný genetik a vědecký ředitel ústavu Karel Říha byl zvolen loni, a následoval tak dvě světově uznávané molekulární bioložky Mary O´Connell a Štěpánku Vaňáčovou, které byly prvními dvěma členkami EMBO z CEITEC MU. Nový ředitel konsorcia CEITEC, evoluční biolog Pavel Tomančák, který vede svou vlastní výzkumnou skupinu na Max Planck Institutu v Drážďanech, je členem EMBO již od roku 2016. Českého původu je v současnosti 17 členů EMBO, ale jen 9 z nich působí v České republice. Noví kandidáti byli zvoleni na základě vědecké excelence, průkopnického výzkumu a široké škály úspěchů ve vědě a výzkumu.

"Po deseti letech od založení CEITEC působí polovina řádných členů EMBO z České republiky právě na našem institutu. To samo o sobě hovoří o síle molekulárně biologického výzkumu na CEITEC a o mezinárodním uznání osobností mezi našimi vedoucími výzkumných skupin," říká ředitel CEITEC MU, Jiří Nantl.

„Jsem ráda, že mohu v naší organizaci přivítat nové členy a těším se na spolupráci s nimi,“ říká ředitelka EMBO Maria Leptin. „Zvolení členů do asociace EMBO oceňuje jejich vynikající úspěchy v biologických vědách. Noví členové přináší odborné znalosti, které společnosti EMBO pomohou dále posilovat její iniciativy.“

64 nově zvolených členů působí v 21 zemích: 55 nových členů EMBO působí v členských státech EMBC, což je nadnárodní organizace, která financuje hlavní programy a aktivity EMBO. Devět nových přidružených členů EMBO působí v Argentině, Austrálii, Indii, Japonsku a USA. 26 z nových členů EMBO (41 %) jsou ženy. Členové EMBO jsou do organizace aktivně zapojeni. Slouží v poradních radách a výborech EMBO, v redakčních radách časopisů EMBO Press, hodnotí žádosti o financování EMBO a poskytují mentoringovou podporu začínajícím vědcům. Společně mohou ovlivňovat směr biologických věd v Evropě i mimo ni.

Nově zvolený člen asociace EMBO profesor Jiří Fajkus je vedoucí výzkumné skupiny na institutu CEITEC MU a vedoucí Mendelova centra genomiky a proteomiky rostlin. Jiří Fajkus vystudoval biochemii na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity (tehdy Univerzity J. E. Purkyně). Vědeckou hodnost CSc. (Ph.D.) získal na Biofyzikálním ústavu AV ČR v oboru biofyzika. V letech 1992–93 a 1995 byl postdoktorandem na Laval University Cancer Research Centre v kanadském Quebecu.

Po návratu na Biofyzikální ústav AV ČR založil výzkumnou skupinu zabývající se problematikou struktury chromatinu, stability genomu a koncových částí chromozomů – telomer. Jeho tým zde jako první na světě detekoval aktivitu telomerázy v rostlinných buňkách (1996). Této problematice se od r. 1997 věnuje i na Masarykově univerzitě, kde se kromě výzkumné činnosti podílí na výuce studentů v rámci studijního programu Genomika a proteomika. V r. 2003 se stal docentem v oboru Molekulární biologie a genetika a v r. 2010 byl jmenován profesorem. Podílel se na přípravě a založení institutu CEITEC jako koordinátor výzkumného programu Genomika a proteomika rostlinných systémů. Nedávno jeho tým popsal geny kódující skutečné RNA podjednotky rostlinných telomeráz (2019) a tento poznatek přispěl k zásadní změně pohledu na evoluci telomer a telomeráz u rostlin.

Autorka