11. srpna 2015
Miliony eur posílá letos Evropská komise na projekty, které mají přiblížit okamžik, kdy po evropských silnicích budou jezdit převážně ekologická elektrická vozidla. Do dvou z nich, OSEM-EV a 3Ccar, jsou zapojeni také vědci z výzkumné skupiny Kybernetika pro materiálové vědy brněnského CEITEC VUT ve spolupráci se společností Infineon Technologies AG.
Společným cílem projektů OSEM-EV a 3Ccar, které povede Infineon Technologies AG, je zlevnit i zefektivnit elektomobilitu a zvýšit její spolehlivost. Projekty poběží do roku 2018 a Evropa se tak stane místem nepřetržitého vývoje technologií pro výrobu elektrických vozidel. „Plně elektrické automobily jsou fakticky jedinou možností, jak využít obnovitelných zdrojů energie v automobilovém průmyslu. I když jsou již komerčně dostupné, jejich použití zůstává stále omezené. Nové technologie v oblasti elektroniky, mikroprocesorů a algoritmů jsou nadějí pro to, aby se elektromobily staly běžným dopravním prostředkem,“ vysvětluje Pavel Václavek, vedoucí výzkumné skupiny z CEITEC VUT.
Díky projektu OSEM-EV (Optimised and Systematic Energy Management in Electric Vehicles) se zvýší dojezd elektrických vozidel. Dvanáct partnerů soustředí svou činnost na výzkum inteligentního řízení teploty, který zahrnuje chladicí systém pro elektrický pohon, životnost baterie a efektivní rekuperaci energie. Rozpočet projektu je stanoven na 8 milionů euro. „Jedním z velkých problémů pro rozšíření plně elektrických automobilů je jejich omezený dojezd, který velmi závisí na ročním období a teplotě. Náš tým se bude zabývat vývojem algoritmů pro hospodaření jak s elektrickou, tak tepelnou energií, které umožní zlepšení komfortu (klimatizace a topení) i zvýšení dosahu elektromobilů na obdobnou úroveň současných vozidel se spalovacím motorem,“ doplňuje Pavel Václavek, jehož skupina se elektromobilitou zabývá již několik let.
Na projektu 3Ccar pracuje 48 partnerů ze 14 zemí EU i mimo EU. Cílem expertů bude vyvinout nové technologie pro plně elektrické automobily, ale rovněž automobily se spalovacím motorem, přičemž hlavním cílem je řešení spolehlivosti, komfortu a bezpečnosti. Rozpočet projektu je stanoven na 54 milionů euro.
Oba projekty patří mezi dvanáct nejvýznamnějších výzkumných projektů v Evropě vůbec. Jejich oficiální zahájení se uskutečnilo počátkem června v Bruselu. Akce se zúčastnilo na 70 partnerů se 120 výzkumnými pracovníky z 15 zemí, zástupci ECSEL Joint Undertaking, Evropské Unie, Evropské komise, německého Federálního ministerstva pro vzdělání a výzkum a taiwanského Ministerstva hospodářství.