28. června 2017
Projekt AutoDrive financovaný ECSEL Joint Undertaking v rámci programu pro výzkum a inovace Horizont 2020 zahájil výzkumné aktivity. Cílem projektu je vývoj technologií pro automatizovaná a automatická vozidla a jejich ověření.
Automatické řízení je tématem, které zajímá vedoucí podniky automobilového průmyslu stále výrazněji. V Evropě má navíc vývoj a výroba v automobilovém a elektrotechnickém průmyslu vedoucí konkurenční sílu. Aby si toto evropský trh udržel, je potřeba posílit evropské výzkumné aktivity v oblasti pokročilých elektronických technologií umožňující zpracování a přenos enormního objemu dat v reálném čase a řešení otázek spolehlivosti a bezpečnosti elektronických systémů budoucích automobilů.
V reakci na tuto globální potřebu sdružuje projekt AutoDrive (Advancing fail-aware, fail-safe, and fail-operational electronic components, systems, and architectures for fully automated driving to make future mobility safer, affordable, and end-user acceptable) přední evropské společnosti, dodavatele a výrobce z oblasti automobilového průmyslu, a také výzkumné instituce, mezi které patří nejen CEITEC VUT, ale i například ITRI z Taiwanu, čímž projekt nabývá i mimoevropského přesahu. Záměrem této kooperace je vytvoření celoevropského ekosystému, jehož klíčovou úlohou bude nejen příprava komponentů a subsystémů pro automatizované řízení, ale zároveň i iniciování souvisejících norem a standardů. Vyvíjeny tak budou integrované elektronické součástky, elektronické konstrukční prvky a vestavěné výpočetní systémy pro plně automatizovanou jízdu.
„Do projektu s rozpočtem přesahujícím 65 mil. EUR se zapojí 58 partnerů, přičemž účelem jejich spolupráce bude vývoj širokého spektra technologií. Celkem bude rozdělen do deseti oblastí výzkumu, které budou například řešit 3D snímání okolí nebo řídící a elektronické systémy odolné proti selhání. Na CEITEC se zaměříme zejména na vývoj systémů vnímání okolí automobilu a pohonu schopného jízdy i v případě poruchy,“ uvedl vedoucí výzkumné skupiny Kybernetika pro materiálové vědy prof. Pavel Václavek, který je za CEITEC VUT se svou skupinou řešitelem projektu.
Výsledky projektu AutoDrive významně přispějí k bezpečnější, spolehlivější a efektivnější mobilitě, zvýší komfort řidičů v náročných i běžných situacích a otevřou prostor pro nové obchodní modely v oblasti dopravy. Projekt je navíc základním kamenem pro evropskou Lighthouse iniciativu týkající se elektromobility a automatických vozidel – Mobility.E.
Více o projektu:
Výběr zajímavých partnerů:
Infineon Technologies, DAIMLER, FIAT, ZF Friedrichshafem, BOSCH, AVL, FRAUNHOFER, ITRI, KTH, TU/e, ON Semiconductor, ST Microeletronics