22. června 2020
Pandemie koronaviru jasně ukázala, jak obrovský význam pro společnost, stát i průmysl mají výzkumné organizace, jejich infrastruktury a samozřejmě vědci. Evropské fondy v České republice dlouhodobě podporují oblast výzkumu a vzdělávání. Na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy se jedná o operační programy Výzkum a vývoj pro inovace (2007–2013), Vzdělávání pro konkurenceschopnost (2007–2013) a Výzkum, vývoj a vzdělávání (2014–2020). Výzkumné organizace díky nim postavily či zmodernizovaly své budovy, pořídily nejmodernější přístroje nebo podpořily rozvoj výzkumných týmů a personálních kapacit. Také díky této podpoře z Evropské unie bylo možné pohotově zajistit dostatečné kapacity pro boj s koronavirem – ať už pro vývoj a výrobu ochranných prostředků a pomůcek, zajištění a zefektivnění testování, imunologický výzkum nebo jinou formu pomoci.
Výzkum a vývoj
Vědecké centrum BIOCEV se velice rychle zapojilo do testování, stejně jako Ústav molekulární a translační medicíny v Olomouci nebo brněnské výzkumné centrum CEITEC. Pracovníci CEITEC se pustili i do výroby ochranných štítů. Centra zdarma zapůjčila do nemocnic své vybavení (např. termokamery). Laserové centrum ELI Beamlines začalo brzy distribuovat ochranné prostředky, které mělo k dispozici pro své pracovníky, a zároveň vyrábět vlastní dezinfekci. Poskytlo také své specializované vybavení vědeckým týmům pro výzkum viru a vývoj možné vakcíny. Podporu výzkumníkům nabídlo také Mezinárodní centrum klinického výzkumu Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně. V centru excelence RICAIP se výzkumnému týmu Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT podařilo vyvinout a certifikovat zcela nový prototyp ochranné polomasky s vyměnitelným filtrem.
Tým Technické fakulty České zemědělské univerzity v Praze navrhl masku s vyměnitelným filtrem vytištěnou na 3D tiskárně a dal plány veřejně k dispozici. Pracovníci vědeckého centra RCPTM v Olomouci vyvinuli nanočástice, které jsou důležitou součástí nové metody testování na COVID-19 vytvořené v Ústavu organické chemie a biochemie (ÚOCHB) Akademie věd ČR. Superpočítačové centrum Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava IT4Innovations nabídlo ostatním výzkumným organizacím přednostní přístup k výpočetním zdrojům pro řešení problematiky COVID-19. Ve spolupráci s mobilním operátorem ostravský super-počítač mimo jiné vyhodnocuje informace o pohybu obyvatel pro tzv. chytrou karanténu.
Rovněž další organizace nabídly výzkumným týmům či zdravotníkům zdarma k využití přístroje nebo laboratoře pořízené díky podpoře z evropských fondů.
Vzdělávání
75 % všech mateřských, základních, středních a vyšších odborných škol v České republice čerpá tzv. šablony. Především personální podpora, ale také další aktivity, jako jsou kroužky či doučování, pomohou vyrovnat handicapy patrné při distanční výuce. I přes omezení osobní přítomnosti ve školách mají příjemci z regionálního školství o šablony velký zájem. Svědčí o tom zodpovězení téměř 4 000 telefonických a e-mailových dotazů, jak šablony využívat během nouzového stavu.
Projekt SYPO (Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů), který realizuje Národní pedagogický institut České republiky, nabídl učitelům metodickou podporu, a to především v oblasti ICT a vzdělávání na dálku. Vznikla série téměř 50 webinářů věnujících se problematice distančního vzdělávání, kterou zhlédlo na 130 000 uživatelů. Projekt Participace žáků na rozhodovacím procesu Multikulturního centra Praha včlenil do jednoho ze svých programů tematiku koronaviru. Aktivita spočívá ve vytváření mapy města, ve kterém žáci a studenti žijí, s důležitými body pro orientaci během nouzového stavu.
Pracovníci jihomoravského Vida! Science centra pro Ministerstvo zdravotnictví naprogramovali interaktivní mapu odběrových míst pro testování onemocnění COVID-19.
Zdroj: OPVVV MŠMT