10. července 2024

CEITEC na Masarykově univerzitě je mladý vědecký ústav se zaměřením na obory strukturní a rostlinné biologie, molekulární medicíny a neurověd. Poskytuje špičkové zázemí necelé třicítce výzkumných týmů a zaměstnává téměř 400 osob z 29 zemí světa. Svůj úspěch CEITEC staví na náboru a podpoře excelentních vědců a vědkyň, kteří mají přístup nejen k moderní infrastruktuře a přístrojům, ale také k profesionálním službám, včetně těch z oblasti HR.

Podpora různorodosti a flexibility je vědeckému světu vlastní, a CEITEC slaví se svou politikou rovných příležitostí a podpory flexibilních pracovních podmínek úspěch. Pojďme se podívat na tuto oblast optikou vedení instituce, HR, vedoucí pracovnice a konkrétní zaměstnankyně CEITEC.

CEITEC standardně nabízí tyto flexibilní formy práce:

  • Možnost zkráceného úvazku (nabízena u většiny administrativních pozic)
  • Možnost si úvazek navýšit po dohodě s vedoucí/m
  • Práce z domova za základě transparentních pravidel
  • Pružná pracovní doba (tzv. core hours 9-15)

 

Pohledem ředitele: Pavel Plevka Strukturní virolog, vedoucí výzkumné skupiny, ředitel CEITEC MUNI a otec dvou dětí

Podpora rovných příležitostí a diverzity jsou hodnoty, které jsme vložili přímo do naší strategie. Naším dlouhodobým cílem je budovat prostředí, které zaměstnaným umožní rozvíjet svůj talent a podávat kvalitní výkon, aniž by je limitovaly například pečovatelské povinnosti nebo jejich odlišnost. Různorodost podporuje inovativní myšlení, které je pro vědu zásadní. Věda potřebuje lidi, kteří přinášejí pestré zkušenosti, perspektivy a pohledy, ať už na vědecký problém, či na poskytování technických nebo administrativních služeb.

 

Pohledem HR: Andrea Dvořáková Vedoucí HR oddělení, která na CEITEC nastoupila v roce 2017 z komerčního sektoru s úkolem vybudovat moderní systém řízení a rozvoje lidských zdrojů

Při pohledu na inzeráty lákající na (zejména administrativní) pozice v CEITEC MUNI je vidět, že standardně nabízíte možnost zkráceného úvazku – co Vás k tomu vede a nakolik to zvedá zájem uchazečů a uchazeček?

Naše personální politika je postavena na flexibilitě a vstřícnosti vůči pečujícím osobám a zároveň je to naše výhoda. CEITEC díky tomu získává do „poolu“ uchazečů větší množství zajímavých kandidátů a kandidátek, kteří o zkrácený úvazek stojí. Dokážeme nabídnout úvazek jakékoli výše, samozřejmě s ohledem na danou agendu.

Co vnímáte jako nejvyšší přínos nabídky flexibilních forem práce pro Vás jako zaměstnavatele, a naopak co vnímáte jako největší výzvu či nevýhodu takového systému?

Výhoda je určitě vyšší spokojenost zaměstnanců a zaměstnankyň, jejich větší work-life balance a vnímáme i vyšší loajalitu. Nevýhodami jsou zcela jistě vyšší nároky na vedoucí (více osob zaměstnaných na zkrácené úvazky je více podřízených, kterým je potřeba se věnovat) a také náročnost na místa v kancelářích. Zatím jsme nepřistoupili ke sdíleným místům, ale je možné, že nás k tomu situace dovede.

Musíte jednotlivé vedoucí pracovníky a pracovnice nutit, aby na flexibilní pracovní podmínky pro své podřízené přistoupili nebo jsou v tomto ohledu aktivní a mají zájem je nabízet (například umožnit práci z domova či zkrácený úvazek)?

Je to velmi individuální a také záleží na druhu práce. Ne u všech pozic lze vykonávat danou agendu z domova nebo na zkrácený úvazek. Obecně bych ale řekla, že máme velice osvícené vedoucí a jednou z rolí HR je také vedoucí ke zkráceným úvazkům motivovat nebo je o možnosti a výhodách informovat.

Mají o flexibilní formy práce zájem také muži?

Co se týká zkrácených úvazků, tam je využití u mužů nižší než u žen. Stále máme více žen se zkráceným úvazkem, ale pár první vlaštovek v mužské části osazenstva máme. Co se týká práce z domova, tam je míra využití závislá spíše na pozici, nikoli na pohlaví.

Využívají flexibilních forem práce jinak osoby pracující na vědeckých, respektive administrativních pozicích? (pokud ano, v čem spočívá ten rozdíl?)

Je to dané hodně typem pozice, ale využívají obě části, jak vědecká, tak administrativní či manažerská.

 

Pohledem vedoucí pracovnice: Alice Valterová Vedoucí Grant Office s 20+ zaměstnankyněmi a zaměstnanci a mladým kolektivem s relativně vysokou mírou odchodů na mateřskou a rodičovskou (MD/RD), ale také návratů z ní

Ve Vašem oddělení máte relativně vysoké procento osob se zkráceným úvazkem, jaké výzvy to s sebou nese pro Vás jako vedoucí týmu?

V našem týmu má zkrácený úvazek více než 60 % osob, to znamená, že oproti počtu FTE (ekvivalent plného pracovního úvazku, z anglického full time equvalent), mám téměř dvojnásobný počet osob k řízení. To s sebou nese vysoké nároky na čas a koordinaci. Pokud chci reflektovat potřeby všech členek a členů týmu a mít na ně dostatek prostoru, je to časově opravdu náročné. Jako tým jsme se museli naučit jinak fungovat a být více synchronizovaní, například všechny schůzky týmu už máme standardně v kombinaci online i fyzicky a využívání on-line nástrojů na sdílení dokumentů a informací je absolutní nezbytnost. I když nám chvíli trvalo zkrotit techniku, nyní nám to funguje bez potíží. Velkou výhodu naopak vidím primárně v tom, že mohu umožnit rychlejší návrat osob z rodičovské, a tedy návrat zaučených, zkušených a vysoce efektivních lidí. Zároveň vnímám, že nabídka částečných úvazků na trhu práce je stále poměrně omezená a mnohdy právě toto může rozhodnout, že se kvalitní kandidát rozhodne nabídku práce přijmout právě na CEITEC.

Co Vás motivuje jako vedoucí k tomu, nabízet zaměstnancům a zaměstnankyním zkrácené úvazky či home-office?

Osobně jsem po čas rodičovské využívala formy částečného úvazku a rozšířeného home-office a přijde mi samozřejmé a fér toto nabízet i svým lidem. Osobně jsem si této flexibility velmi vážila (a zároveň jsem věděla, že bych tuto možnost nedostala všude), a proto jsem se snažila a stále snažím přistupovat k těmto flexibilním formám maximálně zodpovědně. Vnímám, že stejný přístup uplatňují i lidé v týmu – berou to jako velký benefit pro skloubení soukromého a pracovního života a neradi by jej jakýkoli způsobem ohrozili. Naopak – někdy může být spíše problém nepřekračovat nastavený úvazek nebo pracovní dobu [smích].

Využíváte (či využívala jste někdy) Vy sama nabídky flexibilních forem zaměstnávání?

Využívala jsem této možnosti v průběhu obou mých rodičovských „dovolených“. Dokonce si myslím, že jsem byla na obdobné pozici jedna z prvních průkopnic tohoto modelu v rámci administrativy a věřím, že jsem kolegy a kolegyně, nadřízené i podřízené přesvědčila, že není nutné se tohoto modelu bát.

Práce z domova je čím dál více populární, nicméně nadále u některých vedoucích přetrvává obava, aby lidé doma opravdu pracovali. Jak pracujete s prvkem důvěry (či kontroly) ve vztahu k práci z domova u Vašeho týmu? A už se Vám někdy nevyplatilo nechat někoho pracovat z domova?

Základem práce z domova by měla být nějaká pravidla, která budou jasně vyřčena a budou dostatečně transparentní napříč týmem. Obecně mi asi k důvěře k mému týmu pomáhá hned několik věcí – sama jsem nikdy neměla potřebu tuto formu práce nijak zneužívat, a proto by mě asi apriori nenapadlo toto předpokládat u jiných. Zároveň si členy a členky týmu vybírám sama na základě nejen pracovních ale i osobnostních charakteristik, díky čemuž se důvěra buduje lépe. A v neposlední řadě je důležité téma komunikovat – říkat si vzájemně, co funguje a nefunguje a umět si upřímně poskytnout zpětnou vazbu, když něco neodpovídalo představám.

 

Pohledem zaměstnankyně: Ester Jarour Vedoucí strategických partnerství, dříve tisková mluvčí, manažerka podpory vědy a manažerka marketingu

Podpora flexibility jako důvod pro přijetí nabídky

Na CEITEC jsem nastoupila na pozici manažerky marketingu v říjnu 2017 po 19 letech v zahraničí. Hledala jsem práci v mezinárodním prostředí, kde bych využila svou dobrou znalost angličtiny. Zároveň bylo pro mě důležité dělat něco smysluplného a hledala jsem zaměstnavatele nabízejícího flexibilní formy práce, protože jsem se starala o své tři děti ve věku 2, 4 a 6 let. CEITEC nabízel vše, co pro mě bylo v té době důležité, a právě proto jsem tehdy nabídku přijala, i když jsem měla další dvě velmi zajímavé pracovní nabídky. První dva roky jsem pracovala s úvazkem 0,8, tedy šest hodin denně.

Podpora flexibility: svoboda nejen snížení úvazku, ale i jeho navýšení

Po dvou letech jsem se rozvedla a byla jsem nucena si z finančních důvodů zvednout úvazek na plný, přestože jsem stále musela vyzvedávat své děti nejpozději o půl páté ze školy a školky. Moje tehdejší vedoucí byla velmi vstřícná a nabídla mi pracovat každý den 6 hodin z kanceláře a 2 hodiny z domova. Byla mezi námi již vybudovaná důvěra, a tak věděla, že se na mě může spolehnout a svou práci vždy svědomitě odvedu. Velmi jsem tehdy toto řešení ocenila a myslím si, že to bylo win-win řešení pro obě strany. CEITEC neztratil zaměstnankyni, do které předtím investoval, a já jsem mohla překonat náročnou životní situaci a dále dělat práci, která mě naplňovala.

Podpora flexibility, investice do vzájemného vztahu a loajality

Mé děti jsou už starší, nicméně i tak je pro mě stále důležité, že můžu a pravidelně využívám práci z domova, ať už kvůli soustředěné práci, nebo protože jsou třeba děti zrovna nemocné. Na CEITECu se mi líbí, že i jako žena samoživitelka můžu mít zajímavou kariérní dráhu a neustále se rozvíjet a zároveň pečovat o své tři děti. Tohle bohužel ještě není samozřejmostí ve všech organizacích.

Čtěte více

HR Award novinky

15. 4. 2021

Novinky

Náborová politika jako nástroj vědecké excelence

4. 1. 2021

Novinky

Kampus má novou školku pro děti zaměstnanců

22. 10. 2020