29. listopadu 2019
Je uznávaným vědcem ve své výzkumné oblasti, koordinátorem prestižního projektu RICAIP, a také vedoucím výzkumné skupiny Kybernetika pro materiálové vědy na CEITEC VUT. Profesor Pavel Václavek hovoří o automatizaci, elektrických vozidlech a jejich neméně zajímavé budoucnosti.
Jak začala Vaše akademická cesta?
Stát se vědcem jsem neměl v plánu od začátku. Věděl jsem, že kybernetika je moje povolání, ale transformace na vědce byla postupným procesem. Hned po studiích jsem začal pracovat v oblasti IT a zabýval se jejich řízením v podnikové sféře. Později jsem se však vrátil zpět na univerzitu a ponořil se do světa elektrotechniky. Nabídka vést výzkumnou skupinu na CEITEC VUT byla jedinečnou příležitostí. Nyní jsem vedoucím výzkumné skupiny Kybernetika pro materiálové vědy, ale zároveň také profesorem na FEKT VUT. Baví mě udržovat rovnováhu mezi vzděláváním nové generace a možnost dělat svůj výzkum.
Jaké je hlavní zaměření Vašeho výzkumu?
Moje výzkumná skupina se zabývá mnoha projekty a většina z nich souvisí s automobilovým průmyslem. V této oblasti se věnujeme dvěma hlavním tématům: elektrickým vozidlům a řízení motorových vozidel. Elektrická vozidla se sice už na silnicích objevují, ale stále nejsou cenově dostupná pro obyčejné lidi. Je také poměrně zásadní, že mají problém s limity baterie a dosahem, takže i ti, kteří by si je mohli dovolit dávají přednost tradičnímu vozu kvůli jejich zvýšené účinnosti bez ohledu na uhlíkovou stopu. V rámci našich projektů se pokoušíme o vývoj nových technologií a inovaci těch starých. Cílem je, aby se zvýšila energetická účinnost elektrických vozidel a urychlil nevyhnutelný přechod z benzínu na elektřinu.
Dalším důležitým tématem je autonomní řízení. Většina lidí si myslí, že autonomní řízení spočívá v kombinaci umělé inteligence a složitých algoritmů, nicméně existuje mnoho dalších aspektů, aby vše mohlo fungovat. Samotné auto musí být navrženo pro umělou inteligenci, nikoliv pro člověka, takže například změna designu vozidel je zásadní součástí výzkumu. V leteckém průmyslu jsou systémy operující během selhání provozu už naprosto běžné a letadla díky nim mohou létat i při technických poruchách. V automobilovém průmyslu však tak daleko ještě nejsme, a proto se snažíme vyvinout systémy, které by hlídaly případná technická selhání i ve vozidlech.
Ovlivní věk pokročilé kybernetiky a elektrických vozidel urbanistické uspořádání měst?
V případě elektrických vozidel budeme potřebovat účinnou infrastrukturu s možnostmi nabíjení a navigace, abychom minimalizovali spotřebu energie. V samotných městech bude nutné, aby vozidlo mohlo interagovat s vozovkou a okolím. Umělá inteligence v automatizovaném vozidle by v ideálním případě měla komunikovat s křižovatkami, semafory, kruhovými objezdy, ale i ostatními vozidly.
Jaký je Váš plán na inovaci automatizovaných průmyslových systémů v Evropě?
RICAIP, jeden z našich projektů, se zabývá vysoce automatizovanými výrobními systémy. V rámci tohoto projektu vybudujeme zcela novou infrastrukturu pro zvýšení produkce za pomoci nových technologií pro vysoce produktivní automatizované systémy. Snažíme se o to, abychom byli konkurenceschopní za pomocí zvýšení množství automatizace. Naši pozornost soustředíme na pokročilou robotiku a jejich interakci s lidmi. V budoucnu je tak možné, že některé továrny budou zcela automatizované. Technologie však ještě není tak vyspělá a stále existují specifické úkoly, které lidé provádějí účinněji než roboti.
V projektu se zabýváme i mechanismy, které umožní předpovídat technický stav strojů a robotů. Stávající schéma provádění údržby v pravidelných intervalech na každém stroji, aby se zbránilo případnému selhání zbytečně nutí kontrolovat dokonale funkční systémy, což je nejen plýtvání času, ale také peněz a samotné údržby. My budeme schopni odstranit nutnost těchto zbytečných kontrol a místo toho vše zautomatizovat.
Řeknete nám o Vaší spolupráci s průmyslovými partnery?
V rámci všech našich projektů na CEITEC spolupracujeme s předními představiteli mnoha významných průmyslových odvětví v Evropě. Spolupracujeme se společnostmi, jako jsou technologie Daimler, Siemens, Bosch nebo Infineon. Žádný z našich projektů není striktně považován za základní výzkum - na obzoru jsou nové produkty, které budou dostupné na trhu. Je velmi příjemné vědět, že naše práce propojuje základní i aplikované odvětví výzkumu a směřuje ke komerčně dostupným a hmatatelným výsledkům.
A Vaše koníčky mimo práci?
Baví mě cestování, ale v současné době cestuji hlavně proto, abych se zúčastnil projektových meetingů. Není snadné najít čas, ale přesto si vyhrazuji období, které strávím pěšími túrami v horách či cestováním na různá místa po celém světě. A samozřejmě je pro mě velmi důležité trávit čas s mojí rodinou.