29. dubna 2019
Utvářením budoucnosti automatizace, umělé inteligence a řady dalších oblastí v rámci Mobility 4.0 a Průmyslu 4.0 se zabývá tým Pavla Václavka na CEITEC VUT. Jeho skupina Kybernetika pro materiálové vědy je navíc od nového roku součástí čtyř dalších prestižních mezinárodních projektů, které se kromě zdokonalování automatických a elektrických vozidel zaměřují například i na hledání synergií mezi již existujícími výzkumnými aktivitami.
První ze čtyř projektů 1000kmPLUS je zaměřen na vývoj cenově dostupného konceptu elektrického automobilu, který by měl zvládat dlouhé vzdálenosti, na které jsou lidé zvyklí u spalovacích motorů. Odborníci toho plánují dosáhnout kombinací vysoké energetické efektivity, rychlostí nabíjení a kapacity baterií. V budoucnu by tak bylo možné urazit dlouhé trasy za stejné nebo dokonce lepší časy než u stávajících vozů.
Projekt COSMOS, který se rozběhl od letošního ledna, bude dlouhodobě podporovat klíčovou ECSEL JU iniciativu Mobility.E, která chce udávat směr v oblasti výzkumu elektromobility a automatického řízení. Podpora má spočívat především ve zpracovávání studií, které budou dále směrovat výzkum. Dále budou odborníci hledat možné synergie mezi již řešenými projekty.
Tým Pavla Václavka se také zapojí do projektu Artificial Intelligence for Digitizing Industry, ve kterém je celkem jednačtyřicet partnerů. Řešit společně budou vývoj systému umělé inteligence, která může být nasazena ve skutečném průmyslovém prostředí, a to i na úrovni takzvaných embedded systémů. Cílem pak má být dopracování a dovyvinutí vybraných technologií s využitím umělé inteligence tak, aby mohly být nasazeny v řadě reálných průmyslových aplikací, jelikož stávající úroveň využití je stále velmi nízká.
Odborníci z CEITEC VUT se v následujících třech letech ve spolupráci s Infineon Technologies, BMW, TU Munich a řadou dalších zaměří také na vývoj řídicích a senzorických technologií pro vysoce automatizované automobily v rámci projektu NewControl. Řešit společně budou například fúzi dat ze snímačů pro vnímání okolí auta nebo řídicí platformu pro pohon vozidla. Hlavní myšlenkou projektu je pak navržení těchto systémů takovým způsobem, který umožní jejich fungování i v případě poruch. To je zásadní pro bezpečnost a spolehlivost budoucích automatických vozidel.
Pavel Václavek je navíc za CEITEC VUT koordinátorem projektu RICAIP, který umožní vznik výzkumného centra k rozvoji průmyslu budoucnosti v Česku. O projektu se můžete dočíst více ZDE.